Jak tvořit obsah na e-shop a web, který vám získá návštěvníky?

K zaujmutí člověka na webové stránce máte méně než 15 sekund. Čím si udržíte jeho pozornost? 
Pro začátek si shrňme několik základních faktů:
  • Lidé obecně na internetu moc nečtou
  • Spíše jen scanují obrazovku a hledají záchytné body
  • Nejvíce pozornosti věnují obrázkům, videím, infografice
  • Dlouhé a nestrukturované texty většina lidí rovnou přeskočí

Obsah na webu nejsou jenom písmena, slova a věty. Patří sem i obrázky, gify, videa, animace, odkazy nebo prokliková tlačítka. A tohle všechno poutá pozornost návštěvníků. Jak vytvářet veškerý obsah na web, aby se vám zákazníci vraceli? 
 

1. Vstupní analýza webu

Jasné a kvalitní zadání je gró každého projektu – a platí to i pro tvorbu nových webových stránek a e-shopů nebo vylepšení jejich zastaralé verze. Na začátku byste měli být schopni si odpovědět na dvě nejdůležitější otázky:
  • Kdo jsou návštěvníci vašich stránek? (pro ty chcete psát)
  • Co na nich nejčastěji hledají? (o tom budete psát)
V PUXdesign se vždy na začátku seznamujeme s klientem a sbíráme podklady pro následnou práci. Absolvujeme vstupní workshop, na kterém se blíže poznáme s vedením firmy i všemi zástupci přicházejícími do kontaktu se zákazníky (například obchodními zástupci nebo zákaznickou podporou). 

Chceme zjistit, co má nové řešení webu umět a jak by mělo vypadat. Pokud pracujeme se zavedeným webem, zajímá nás i to, jak nyní funguje a jak se na něm návštěvníci chovají.

Podrobně jsme naši vstupní analýzu webu popsali už dříve, tak si ji nenechte ujít.

Zákazníci ukážou jiný úhel pohledu

Je-li to možné, snažte se zjistit co nejvíce informací od svých stávajících zákazníků. Nám se jako efektivní osvědčil uživatelský výzkum prostřednictvím hloubkových rozhovorů se zákazníky klienta. Díky tomu poznáme společnost i z druhé strany: pronikneme do očekávání, požadavků nebo obav zákazníků a snáze identifikujeme silné a slabé stránky firmy. 

Rozhovory se zákazníky klienta nám mnohdy ukážou i to, na co bychom bez jejich pomoci přicházeli velmi složitě. Absolvovali jsme je i při tvorbě textů na náš PUXdesign web.
Chcete-li pomoci i vy s analýzou webu nebo osvěžit už starší obsah, ozvěte se nám

2. Definování obsahové strategie

Hned na začátku radíme:

  • Zhodnoťte/promyslete si obsah webu a jeho strukturu
  • Formulujte cíle svého webu
  • Stanovte si adekvátní klíčová slova
  • Navrhněte si hrubé texty pro každou stránku webu

Základem je navrhnout si podrobnou strukturu nového webu nebo upravit tu stávající. Dávají vám všechny zavedené stránky a kategorie smysl? Nebojte se škrtat.

Myslete na to, že...

  • Struktura webových stránek má být přehledná a jednoduchá.
  • Každá stránka by měla na webu plnit určitý účel.
  • Mezi jednotlivými úrovněmi stránek a podstránek by měla panovat logika.
  • Stanovte si tone of voice
  • Logiku webu znáte, teď přichází na řadu tone of voice, neboli jednotný způsob komunikace . Pomůže vám lépe promlouvat k zákazníkům a návštěvníkům napříč komunikačními kanály. Veškeré texty, které na své webové stránky vytvoříte, budete upravovat právě do tohoto tónu.

K vytvoření tone of voice vám pomůže:

  • Vytvořit si persony pro lepší představu o potřebách zákazníků.
  • Zamyslet se nad tím, čeho chcete u svých návštěvníků dosáhnout.
  • Pracovat s firemními hodnotami.
Jakmile znáte svůj tone of voice, můžete se pustit do úprav už načrtnutých hrubých textů. Celý web by měl být napsán ve stejném duchu a působit jednotně.

Příklad: Prodejna skateboardů a street oblečení bude se svou cílovou skupinou komunikovat velmi uvolněně a tykáním. U prodejny luxusních módních šatů a smokingů bychom zase očekávali spíše konzervativnější tón komunikace s vykáním.

Zvolte si klíčová slova

Aby vás lidé na internetu snadno našli, je nezbytné zapracovat do samotných textů na webu i klíčová slova. Nevíte-li si rady s tím, jaká keywords jsou ta pravá pro vaše webové stránky, můžete se na nás obrátit. V PUXdesign při tvorbě obsahu na web zároveň bereme v potaz i klíčová slova, práci s metadaty a SEO optimalizaci. 

Klíčová slova by měla:
  • Odpovídat pojmům, které vaši zákazníci vyhledávají
  • Obsahovat obecně hledaná slova a fráze týkající se tématu

Specifikujte komunikační kanály

Jsou weby, jako třeba Alza, jejíž pozornosti zkrátka neuniknete. Zelený ufon na vás křičí z televize, na internetu i venku na billboardech. A o tom to je – měli byste si říct, jakými kanály chcete své zákazníky a návštěvníky oslovovat. Půjdete na to přes web, sociální sítě, PPC reklamu nebo úplně jinak skrze televizní spoty nebo venkovní billboardy podél cest? 
 

3. Tvorba obsahu

Pište jasně a s přínosem

Na webové stránky chodíme obvykle ze dvou důvodů: buď máme nějaký problém a hledáme na něj řešení, nebo se chceme pobavit. Jaké jsou vaše aktuální texty na webu? Přináší něco návštěvníkovi?

Mít tak texty jako George Orwell

Poutavý jazyk, bohatá slovní zásoba, věty jednoduché, gramatická správnost. Tohle je základ pro vytvoření srozumitelného textu. A věřte, sepsat skutečně dobrý text bývá hotová alchymie. Proto klientům nabízíme služby našich copywriterů, kteří se skládáním slov živí. 

Troufáte-li si otextovat své webové stránky sami, doporučujeme alespoň dodržovat 
6 pravidel, které sepsal spisovatelský mág George Orwell:
  • Nepoužívejte metafory či přirovnání, která vídáte v tisku. 
  • Nepoužívejte dlouhá slova, když to lze říct i krátce.
  • Můžete-li vypustit nějaké slovo, udělejte to. 
  • Tam, kde lze použít činný rod, nikdy nepoužívejte trpný. 
  • Raději než používání cizích slov, odborných pojmů a slangu pracujte vždy s obyčejnými slovy.
  • Porušujte tato pravidla, kdykoliv to bude dávat smysl.

Nezformátované texty oko nezaujmou

Duchaplných článků se skvělým jazykem a napínavým rozuzlením není na internetu nikdy dost. Co naplat, když je lidé nečtou, protože jim chybí jakákoliv úprava. Sáhodlouhý jednolitý text zkrátka oko neláká ke čtení. Rozdělte ho do odstavců, používejte titulky a jejich formátování (H1 až H6), zdůrazňujte důležitá slova vytučněním. Klientům tyto drobné, avšak efektní úpravy neustále klademe na srdce. 
Rádi byste i vy měli poutavé texty nebo grafiku, co má šmrnc? Napište nám nebo rovnou zavolejte – něco společně vymyslíme.

4. Grafika, ať je na co se koukat

V PUXdesign pro klienty i na náš web připravujeme nejprve texty, posléze k nim doplňujeme grafiku (fotografie, vizualizace nebo infografiku). Řídíme se vytvořeným obsahovým plánem. 

Před samotnou tvorbou se musíme zamyslet a vyřešit následující otázky:
  • Budeme v textu využívat grafický a mediální obsah?
  • Koho budeme potřebovat k realizaci? (grafika, nebo fotografa?)
  • Bude mít čas? (dostatečně dopředu ho informovat)

Tvoříme-li jakékoliv texty pro klienty, postupujeme podobně. Na začátku je opět hrubá představa o formě zpracování textu. Na tomto základě posíláme klientům konkrétní zadání na vytvoření fotografií, které budou s tématem korespondovat

Střídejte to – fotky, obrázky, infografika, videa

Až 50 % informací vnímáme vizuálně. Tady je jen jedna rada: využijte tento potenciál na maximum! Kromě fotografií pracujte i s kreslenými obrázky, piktogramy a stručnými infografikami, které často řeknou více než tisíc slov. 

Fotobanky, nebo vlastní tvorba?

Pokud máte tu možnost, vždycky je lepší si vytvářet vlastní fotografie než používat ty z fotobank. Pokud ale není jiná cesta, alespoň myslete na to, abyste volili obrázky působící autentičtěji a nevyskytující se na každém druhém webu. O tom, jaké jsou dnes dostupné (placené i neplacené) fotobanky a na co si dát pozor, už jsme psali dříve na blogu.

Příklad: Když píšeme klientovi článek o moderních balicích technikách, budou se v něm vyjímat záběry balicích strojů, pohledů na balicí materiály a zaměstnance v akci. Klientovi zasíláme požadavky podrobně specifikované, abychom od něj získali co nejkvalitnější fotky.
 

5. Pravidelné publikování obsahu

Chcete tvořit pravidelný obsah? Psát vlastní blog o pečení, mít poradnu zaměřenou na výběr sportovních potřeb nebo zveřejňovat pravidelné aktuality z ekonomiky vyžaduje mnoho hodin práce navíc. Zvažte, jestli zvládnete vše včas aktualizovat a svižně komunikovat s návštěvníky. Buďte k sobě kritičtí a dejte si pozor na příliš vysoké ambice. 

Konkurence jako zdroj inspirace

Mějte povědomí o tom, co se děje ve vašem oboru a jak si stojí ostatní. Konkurence není sprosté slovo ani zapovězené místo na internetu, kam nesmíte vkročit. Naopak, berte ji jako prostor pro načerpání inspirace a nebo jako příklad, kudy cesta nevede. 

Ptejte se sami sebe:

  • Jak komunikují s publikem?
  • Jaké využívají komunikační kanály? 
  • Mají sociální sítě? Jaké?
  • Jaký typ obsahu publikují? Má úspěch?

Redakční plán vám pomůže s plánováním

Kdy a jak často publikovat obsah? K tomu přesně slouží redakční plán. Stanovte si frekvenci, která vám bude vyhovovat a kterou dodržíte
  • Vytvořte si tabulku a dopředu si sepište:
  • Seznam témat, o kterých chcete psát
  • Jejich podrobné zadání
  • Kdo to zpracuje
  • Deadline dokončení každého článku
  • Datum jeho vydání

V PUXdesign vytváříme takovýto obsahový plán minimálně na čtvrt roku dopředu. Díky tomu přesně víme, kdy co vydat, o čem už jsme psali a co teprve čeká ve frontě na zpracování. 

TIP: Ideálně k vytvoření redakčního plánu využijte sdílený dokument. Všichni členové týmu mohou dělat úpravy a zároveň vidět nejnovější verzi plánu.


Teď už víte, jak vytváříme obsah webu v PUXdesign. Chcete-li pomoci i se svými stránkami, obraťte se klidně na nás.
 
05 - 03 - 2021 | Klára Bečáková