26+1 rada, co si zkontrolovat při přebírání hotového webu

FAQ
Akceptací končí hodiny naší mravenčí práce na tvorbě stránek. Finální výsledek nyní předáváme vám, klientovi. Jak mít jistotu, že je vše v pořádku? Sepsali jsme seznam věcí, které byste si měli zkontrolovat ještě před samotným převzetím webu. Významný milník každého projektu: web je konečně hotov a připraven ke spuštění! Posledním krokem je jeho oficiální předání. A pro spokojenost na obou stranách klientům doporučujeme udělat kontrolu několika věcí.
Tužku do ruky a odškrtávejte si s námi:

1. Zkontrolujte si přesměrování

A to jak u produktů, kategorií, tak i na všech stránkách. V případě e-shopu myslete i na povinné stránky – například obchodní podmínky. I historická přesměrování, která byla vytvořena na původním webu, by měla být nyní už převedena a nastavena. Přesměrování provádíme přes HTTP 301.
 

2. Ověřte napojení na skladový a fakturační systém

Proveďte rychlou kontrolu, jestli je napojení v pořádku a funguje.
 

3. Je povolen web follow a index?

Během vývoje každé stránky vždy nastavujeme pro vyhledávače zákaz indexování. Po jejím spuštění už je samozřejmě dohledatelnost ve vyhledávačích žádoucí.
 

4. Verifikujte přítomnost všech XML feedů, sitemapy a souboru robots.txt

Web by měl disponovat souborem robots.txt, který poskytuje pokyny webovým prohledávačům a robotům. Zároveň by v něm neměl chyběl ani odkaz na soubor sitemap.xml pomáhající jej vyhledávačům najít.

 
Máte zájem o redesign webu?
Ozvěte se nám!

5. Ověřte vložení sitemap do Search Console a Seznamu

Nový soubor sitemap.xml, poskytující vyhledávačům informace o vašich stránkách, je třeba vložit do Google Search Console. Stejně tak je dobré odeslat jej k reindexaci i do Seznamu.


6. Aktualizujte veškerý obsah webu

Je třeba zkontrolovat kvalitu obsahu přeneseného ze starého webu. Je aktuální? Nejsou v něm sdělované informace už dávno pasé? Často vídáme na jiných nově spuštěných webech, že se jen slepě překopíruje původní text. Ale na jejich následnou revizi už nezbývá prostor.
 

7. Získejte od uživatelů zpětnou vazbu

Líbí se návštěvníkům nové webové stránky? Funguje jim všechno, jak má? Chybí jim nějaké funkce při nákupu, nebo je něco dokonce odrazuje? Zjistěte hned v prvních měsících, jak se návštěvníci vašich stránek chovají a jak nový web nebo e-shop vnímají. K analýze chování návštěvníků vám poslouží například Hotjar.


8. Změňte URL adresu

Aktualizujte svou URL adresu všude, kde jste dříve používali tu starou: u reklamních kampaní, v podpisech e-mailů či firemním profilu na různých portálech.

9. Zkontrolujte stránkování

Využíváte na svém webu nebo e-shopu stránkování? Pak si také zkontrolujte, jestli jsou všechny ostatní stránky správně kanonizované na první stránku.
 

10. Ujistěte se o správně provedené implementaci jazykových mutací

Pokud využíváte jazykové mutace, je nutné ověřit jejich správnou implementaci. Myslete také na překlad veškerých URL adres. Zároveň se ujistěte, že se vám v e-commerce trackingu zobrazuje i správná měna.


11. Ověřte si event tracking 

Jestliže jste zvyklí využívat v Google Analytics eventy – tedy vlastní měření interakcí uživatele – ověřte si jeho správnou implementaci i na novém webu. Obdobný postup volte také v případě e-commerce trackingu.


12. Funguje správně aplikace reverse change?

Spravujete-li e-shop umožňující i nákupy ze zahraničí, zkontrolujte také, zda se správně aplikuje reverse charge (0% DPH).
 
Rádi byste měli vlastní web přímo na míru?
Pomůžeme vám s ním!

13. Prohlédněte si favicon 

Ujistěte se, že se obrázek favicony zobazuje. Rychlou kontrolu můžete provést například přes Favicon generator.
 

14. Ověřte přístupnost webu na mobilním telefonu a tabletu

Udělejte si chvíli čas, vezměte do rukou mobilní telefon a proklikejte si na něm celý web. Snadno tak odhalíte nedostatky v responzivitě. 
 

15. Ujistěte se i pomocí nástrojů

Kromě samotného ručního proklikání webu doporučujeme provést kontrolu i pomocí nástrojů Google Page Speed a Google Mobile Friendly. Mohou narazit na problémy, kterých jste si vy třeba nemuseli všimnout.


16. Nastavení struktury nadpisů

Verifikujte, že je na hlavních stránkách správně nastavena struktura H1–6 nadpisů.
 

17. Zkontrolujte vstupní stránky

Váš starý web využíval pro různá klíčová slova a kampaně odlišné vstupní stránky? Podívejte se, jestli bylo obojí zachováno a jestli jsou správně přesměrovány na nové stránky? 
 

18. Otestujte správnost mikrodat

Pokud na webu používáte mikrodata, myslete i na jejich kontrolu – ujistěte se, že jsou využita správně. Nástroj, který vám v tomto usnadní práci, se jmenuje Google Structured Data.
 

19. Ujistěte se, že jsou vyplněná metadata

Pokud není sjednán s klientem požadavek na SEO, metadata obvykle nastavujeme na automatické generování titulků a popisků. V opačném případě si ověřte, že je vyplněn meta title a metadescription.
Líbí se vám představa mít originální grafiku a funkce na míru? Vytvoříme vám e-shop podle vašich představ.
Dejte nám o sobě vědět!

20. Máte komprimované fotografie?

Zkontrolujte si velikost všech fotografií, které máte nebo chcete mít na webu. Je-li jejich velikost příliš velká (zhruba 0,5 MB a výše), komprimujte je. Jinak si koledujete o významné zpomalení stránky. Je to k neuvěření, ale setkáváme se i s fotografiemi v záhlaví stránky, které mají dokonce 30 MB.
 

21. Vyzkoušejte funkčnost tlačítek a formulářů

Vedou tlačítka tam, kam mají vést? Lze formuláře odeslat? Ujistěte se, že vše funguje.
 

22. Prověřte přístupy

Zapátrejte v paměti, kdo má do nového webu přístup a s jakým oprávněním.
 

23. Chcete web s www, nebo bez?

Nezapomeňte zkontrolovat, jestli je URL stránky s, nebo bez www. Záleží na vašich preferencích. 
 

24. Trailing slash

Opět máte na výběr – URL adresa může končit s lomítkem, nebo bez (například www.puxdesign.cz/)
 

25. HTTP, nebo HTTPS?

Obdobný případ je volba mezi protokolem HTTP nebo šifrovaným HTTPS. Zde je však naše rada jasná – vždy volte HTTPS protokol se zabezpečenou komunikací.
 

26. Zkontrolujte si všechny povinné údaje

Zkontrolujte, zda máte na webu správně vyplněné obchodní podmínky (pokud prodáváte), podmínky ochrany osobních údajů (pokud zpracováváte osobní údaje), IČO, DIČ a informaci o registraci do obchodního rejstříku. Všechny tyto údaje jsou povinné. Dále byste měli uvést telefonní číslo a e-mailovou adresu. Pamatujte, že za obsah svého webu jste zodpovědní sami.
 

27. Páteční práci odložte na pondělí

A na závěr ještě jedno naše doporučení – spuštění webu nebo e-shopu si nikdy neplánujte na pátek. Raději ho nechte ještě dva dny uležet a rozjeďte ho slavnostně až v pondělí. Pokud by totiž nastaly jakékoliv problémy (a věřte, že nějaké se téměř vždy najdou), o víkendu se jen těžko domůžete rychlého vyřízení.


Máte další tipy, co si zkontrolovat před akceptací nového hotového webu? Napište nám na e-mail info@puxdesign.cz a my je doplníme.
13 - 01 - 2021 | Klára Bečáková