Automatická migrace webového obsahu – co to je, jak funguje a kdy se vám vyplatí?

Migrace obsahu je ve srovnání s ručním kopírování obsahu ze stávajícího webu na nový nesrovnatelně jednodušší a rychlejší. A to obzvlášť ve chvíli, kdy máte obsahu opravdu hodně. Zjistěte, jak zefektivnit plnění vašeho nového pomocí automatické migrace obsahu.

Slovníček pojmů

Než se pustíme do podrobnějšího popisu, vyjasníme si pojmy, se kterými se v případě přesunu obsahu na web můžete setkat a které se někdy zaměňují.

Migrace obsahu
Označujeme tak celý proces přesunu obsahu ze stávajícího webu na nový. Typicky se využívá pro obsahové části webu, o jejichž historii nechceme na novém webu přijít (blog, novinky, produkty nebo mapa poboček).
Migraci produktů, bazarových produktů a novinek jsme provedli v rámci projektu pro nový web Strom Praha. Pro PPG People jsme migrovali blogové články z WordPressu do redakčního systému Kentico.

Export obsahu
Je jednou ze součástí migrace, kdy se řeší získání obsahu pro jeho import do nového webu. Zpravidla mívá dvě možné podoby.
  • Buď si klient export vyřeší na svojí straně a dodavateli předá data v použitelných formátech jako CSV, XML nebo JSON.
  • Anebo si dodavatel obsah stáhne sám přímo ze stávajícího webu. Kvalita exportovaných dat se pak odvíjí od kvality zpracování samotného webu a především jeho struktury.   

Import obsahu
Je další součástí migrace obsahu, kdy už má dodavatel k dispozici data, která má přenést na nový web. Pokud klient dodá vyexportovaná data, je import samostatná služba, pomocí které může dodavatel web rozšířit o nový obsah.
Tímto způsobem jsme na webu Starobrna naplnili mapu s provozovnami.

Integrace se systémem třetí strany (ERP – např. Helios nebo Pohoda)
Propojení webu s dalším systémem, ze kterého se tahají například produktová data, je obecně náročnější než migrace obsahu. V první řadě jde o zcela jiný typ práce, který ale může být s migrací obsahu zaměňován. Příkaz navíc probíhá pravidelně kvůli změně skladových zásob, cen nebo slev. Běžně ho využívají hlavně e-shopy kvůli aktuální nabídce produktů.

 

Jak migrace probíhá

1. Dodavatel se s klientem domluví na tom, které typy stránek nebo dokumentů se budou migrovat na nový web (produkty, služby, pobočky, články, novinky, kontaktní osoby atd.)
2. Připraví se seznam konkrétních URL adres stránek, ze kterých budeme potřebovat obsah nejprve vyexportovat (pokud klient nedodal připravená data).
3. Programátor nachystá aplikaci, která projde každou stránku ze seznamu a podle předem stanovených pravidel stáhne pouze obsah, který potřebujeme přeplnit (na webové stránce je toho totiž mnohem víc, co by se dalo stáhnout jako obsah, ale nám to bude k ničemu).
4. Dodavatel by měl připravit převodní tabulku, kde bude jasně řečeno, jak se struktura původní stránky naplní a následně zobrazí v nové stránce.
5. Programátor podle této tabulky vytvoří import obsahu, který bude mít nastaveno, že vybranou část článku má naplnit do konkrétního pole v administraci webu a zobrazit například jako perex. A stejně tak u dalších částí článku. Pak import spustí pro všechny stránky, pro které se připravila migrace v bodě 1.
6. Obsah se automaticky plní do nového webu. V rámci importu se automaticky zakládají i jednotlivé nové stránky produktů nebo článků blogu.
7. Hotovo. Na závěr stačí pomocí namátkové kontroly ověřit, že migrace proběhla správně.  

 

Je migrace to pravé pro váš web?

Kdy se to vyplatí

  • když máte na webu větší množství stejného typu obsahu -  například 100 blogových článků
  • ve chvíli, kdy mají tyto články bez výjimky shodnou strukturu, protože migrace je pak bezproblémová
  • když nechcete platit desítky hodin ručního plnění – příprava migrace obsahu jednoho typu stránky může zabrat přibližně den práce


Kdy se to nevyplatí 

  • pokud máte na webu velké množství různorodých stránek s odlišnou strukturou
  • ve chvíli, kdy jsou typově stejné stránky jinak naplněné, tehdy totiž dochází k odchylkám a chybám při automatické migraci
  • v případě, kdy jde o nižší desítky stránek, které lze za stejný čas naplnit i ručně
 
Pokud vás tato možnost plnění obsahu zaujala, ozvěte se nám a můžeme se o vašem projektu pobavit konkrétně.
17 - 10 - 2019 | Petra Šmejdová