Buďte králem mailingových databází

Newsletter není mrtvý, newsletter žije! I těm největším e-shopům totiž tvoří desítky procent na obratu. Jak tvořit databáze pro mailing, jak je rozvrhnout a jak s nimi pracovat? Na samotném začátku je třeba uvědomit si, jaké newslettery plánujete posílat a jaká data z nich budete chtít zpracovávat.

Jak taková databáze vypadá?

Představte si ji třeba jako klasickou tabulku, která může obsahovat:

1. E-mailovou adresu

Základní databáze může na začátku obsahovat klidně jen e-mailovou adresu.

2. Jméno/název společnosti

Pokud budete chtít oslovit uživatele jeho jménem nebo společnost jejím názvem, přidejte sloupec „jméno“ nebo „název společnosti“. Uvidíte, že zaujetí čtenáře hned zvýšíte. Budete-li chtít v Google Analytics sledovat, na co která společnost klikla v rámci newsletteru a jak se na vašem webu pohybovala, přidejte i sloupec s jejím DIČ.

3. Časovou zónu

Jestliže odesíláte newsletter do více časových zón, nezapomeňte ke každému kontaktu do dalšího sloupce uvést, v jaké časové zóně se nachází.

4. Další podrobnější informace

Do databáze ale můžete dostat i cokoliv dalšího. Od adresy příjemce, přes datum prvního nákupu, vygenerovaný obrat či počet leadů, oblíbené kategorie zboží a velikostí bot konče.
9.png
POZOR: Nezapomínejte na to, že nikomu nesmíte zasílat nevyžádané e-maily, a proto musí všichni lidé či firmy uvedené ve vaší databázi souhlasit se zasíláním e-mailů. O dalších náležitostech newsletterů si řekneme zase jindy.

Kde databázi spravovat?

Pokud jste svou databázi vytvořili v tabulce, nejvhodnější je importovat ji přímo do mailingové aplikace. Nám se pro práci osvědčil například MailerLite nebo MailChimp. Import svých dat provedete dle průvodců v aplikacích. Obvykle stačí celou tabulku označit a vykopírovat ji do nástroje. Následně s pomocí průvodce určíte, který sloupec obsahuje jaké informace.
10.png

Zkontrolujte proměnné

Před importem do mailingové databáze se ujistěte, že v aplikaci na rozesílání newsletterů máte vytvořeny proměnné pro všechny hodnoty, které chcete importovat. Jméno, společnost a e-mailová adresa příjemce vytvořeny zpravidla budou.  
Pro DIČ společnosti si nejspíše budete muset vytvořit proměnnou novou. Jak na to? To se liší dle nástroje, který jste zvolili. Pokud budete chtít s nastavením pomoci, kontaktujte nás.

Databázi využijte při tvorbě newsletteru

Nyní máte databázi importovanou. S pomocí dynamických proměnných můžete využívat údaje, které jste si do ní vložili. Během vytváření newsletteru buďte konkrétní. 

S jasným zadáním nejdál dojdete

Vyvarujte se obecnému označení typu Speciální nabídka. Rovnou konkretizujte: Speciální nabídka pro {{Společnost}}. Do složených závorek se bude automaticky doplňovat název společnosti příjemce. Můžete si být jisti, že osobní zpráva čtenáře zaujme více. Obdobným způsobem můžete pro obsah newsletteru použít jakoukoliv další proměnnou definovanou v databázi u všech kontaktů, kterým budete e-mail doručovat.

Využijte analytické údaje

Druhý okamžik, kdy databázi využijete, je při analytice. Samotné nástroje vám o chování příjemců řeknou mnoho. Pokud ale budete přemýšlet více dopředu, můžete pomocí UTM parametrů doplnit dynamické proměnné do každého odkazu DIČ společnosti, do které spadá daný e-mailový kontakt. Pokud příjemce newsletteru klikne na nějaký takto označený odkaz, zobrazí se jeho návštěvnost na vašem webu v Google Analytics. Můžete tak sledovat, co na vašem webu dělal. A tyto informace využijete při prodeji svých produktů a služeb.
11-1.png
DIČ se dá mimo jiné – alespoň v rámci Evropské unie – využít i k tomu, abyste uživatele mohli segmentovat dle zemí, ze kterých pocházejí. 

Jak segmentovat databázi pro rozesílku newsletterů

Ujasněte si:
  • Komu chcete psát? 
  • Jaké informace máte o všech členech jednotlivých skupin? 
  • Jaký mají vztah k vaší společnosti?
Většina mailingových nástrojů pracuje se Skupinami uživatelů a Segmenty uživatelů. Skupiny nabízí základní zařazení kontaktů, kupříkladu Zákazníci, Zaměstnanci, Dodavatelé. Do nich všechny kontakty hromadně importujete. Pro rozesílku newsletterů ale budete častěji využívat segmenty uživatelů. Ty vytvoříte nad skupinami na základě podmínek a uložíte je jako výběr.

12.png
Jaké mohou být segmenty uživatelů? 

Můžete si vytvořit segment, který pojmenujete Business kontakty a segment Soukromé osoby. Pro Business kontakty vytvoříte podmínku, že hodnota DIČ není prázdná a pro Soukromé osoby podmínku, že hodnota DIČ prázdná je. Pak budete chtít odeslat newsletter pouze business zákazníkům, a proto využijete segment Business kontakty.

Pokud chcete oslovit pouze zapálené business kontakty, pak do segmentu přidejte ještě podmínku, že míra otevření newsletterů je alespoň 50 %. Případně si vytvořte nějakou obchodní metriku, pokud jste ji zapracovali do databáze.
 


Držíme vám palce, aby vaše databáze rostly a byly stále kvalitnější. Pokud s nimi budete potřebovat pomoci, kontaktujte nás.
 
06 - 05 - 2021 | Jan Adámek