Co znamená geoblocking u e-shopu nebo webu a jak ho vyřešit?

Zbystřit by měli především ti, kteří prodávají zboží a služby přes internet do členských států Evropské unie. Rada EU totiž přijala nařízení zakazující geoblocking, jehož cílem je budování jednotného digitálního trhu.

Co je geoblocking a proč je zakázaný?

Zeměpisné blokování je omezování spotřebitelů na základě jejich
 
  • aktuální polohy
  • bydliště
  • státní příslušnosti


V praxi to znamená, že vám prodejce porušující toto nařízení prostřednictvím online služeb prezentoval upravenou nabídku zboží a služeb, jejich ceny, možnosti dopravy nebo platby podle alespoň jednoho z výše uvedených tří parametrů.

Je to stejné, jako kdyby do kamenné prodejny přišel Čech a Němec (nebo jiný obyvatel EU) a každý z nich za stejný produkt zaplatil jinou cenu jen proto, že jde právě o Čecha a cizince z EU. Jako v kamenné prodejně musí mít i uživatelé na internetu stejné podmínky při nákupu v rámci Evropské unie. 

Geoblocking umožňoval prodejcům uzpůsobovat obchodní strategii pro jednotlivé trhy, což EU zakazuje.
 

Kdy k zeměpisnému blokování dochází?

Když je uživatel blokován nebo omezován v přístupu na web obchodníka z jednoho ze tří výše uvedených důvodů. A teď trochu víc názorně.
  • když jste při vstupu na zahraniční web automaticky přesměrováni na českou nebo jinou mutaci (např. z www.domena.com se bez vašeho souhlasu dostanete na www.domena.com/cs)
  • když vám česká mutace e-shopu zobrazuje jiné ceny než německá na základě informací o vaší poloze, bydlišti nebo státní příslušnosti
  • když v jedné mutaci e-shop nabízí 3 možnosti platby (hotově, kartou, bankovním převodem) a v jiné například pouze převodem opět na základě informací o vás jako uživateli
Nejste si jistí, jestli se geoblocking netýká i vašeho e-shopu nebo webu? Zastavte se u nás na kávu a podíváme se na to společně. Máme k dispozici podrobnou právnickou analýzu a 15 let zkušeností s tvorbou webů a e-shopů.

Na koho se geoblocking vztahuje

  • E-shopy s více mutacemi dopravující zboží do jiných členských států
  • Prezentačních webů, které zprostředkovávají prodej zboží a služeb (zpravidla na webu dohledáte přehled prodejen nebo spolupracujících prodejců)


Koho se (zatím) netýká

  • E-shopů s jednou mutací, které fungují pouze v rámci jednoho členského státu
  • Prezentačních webů, které fungují jako vizitka firmy bez přímého nebo zprostředkovaného cíle prodat zboží
  • E-shopů, které nabízejí stahování obsahu chráněného autorským právem, jako je hudba, e-knihy, software a online hry, jakož i na služby v odvětvích, jako jsou doprava a audiovizuální služby – ty zatím EU z tohoto nařízení vyjímá



Jak zeměpisné blokování vyřešit

Každý majitel webu s výše popsaným chováním by měl provést kroky k odstranění geoblockingu. Přepínač jazykových mutací (ať už ve formě vlaječek nebo jazykových zkratek) musí být dostupný a viditelný ze všech stránek webu, aby se uživatel mohl kdykoli dostat do jiné mutace webu. Pokud obchodník chce uživatele směřovat na jeho nejbližší jazykovou mutaci, může použít vyskakovací okno s nabídkou přechodu na jinou verzi webu. Uživatel s přesměrováním ale musí aktivně souhlasit.

 

Co bude dál?

V roce 2020 by mělo proběhnout první vyhodnocení dopadu nařízení na vnitřní trh EU. Hodnocení se bude mimo jiné zabývat tím, jestli se nová pravidla nemají vztahovat na některé elektronicky poskytované služby nabízející stahování autorsky chráněného obsahu, na služby v dopravě nebo audiovizi.
Víte, že geoblocking patří do stejného ranku nařízení EU jako ukončení poplatků za roaming nebo přenositelnost on-line služeb? Ty všechny mají přispět ke sjednocení digitálního trhu.
18 - 11 - 2019 | Petra Šmejdová