Nová e-commerce pravidla začnou platit od ledna 2023

| Klára Bečáková
Nová e-commerce pravidla začnou platit od ledna 2023

Zobrazování slev a cen za zboží na e-shopech čeká v roce 2023 změna pravidel. Naštěstí se na ni můžete připravit dopředu: koho se přesně týká a co vše tato legislativní úprava obnáší?

Vezměme to popořadě. Změny se týkají těchto oblastí: 

  • Slev a jejich zobrazování 
  • Recenzí 
  • Tlačítek pro uskutečnění nákupu 
  • Řazení produktů 
  • Reklamací a úprav ve všeobecných obchodních podmínkách 
  • Odstoupení zákazníka od smlouvy 


Koho se upravená legislativa týká? 

Změny musí dodržovat každý, kdo vlastní a provozuje e-shop nejen v Česku či na Slovensku, ale všeobecně v celé Evropské unii. Teď už se pojďme zaměřit na konkrétní novinky, které nás čekají.

1. Marketingové změny – slevy a recenze


Vypočítávání slev po novu

Konec všech falešných akcí Black friday, Cyber Monday a Yellow Sunday trvajících od listopadu až do července. Novinka ve formě vypočítávání plošných slev pracuje se 30denní lhůtou. To znamená šmitec s umělým navyšováním cen těsně před akčním týdnem a pompézní (avšak falešné) ceduli lákající na slevy až 70 %. 


Novou cenu tak budete vždycky vypočítávat z nejnižší částky prodávaného zboží za posledních 30 dní. A obě je v nabídce uvedete – jak novou, tak i přeškrtnutou původní. Už teď je vám nejspíš jasné, že pokud jste doposud slevové akce neplánovali, budete nyní muset nejspíš začít.


Na svém e-shopu buďte při nastavování nových slev pečliví. Pravidlo 30 dnů neplatí jen pro ono slovíčko „sleva”, ale i pro jakákoliv synonyma. Třeba…

  • Akce 
  • Supervýprodej
  • Výhodná nabídka
  • Skvělá cena
  • Cenový trhák


Doporučení: Tam, kde toto zavádění 30denní lhůty pro slevy dodržovat nemusíte, jsou slevové kódy určené jen pro „vyvolené” – zpravidla k narozeninám, výročí, akcím typu 2+1 zdarma či nákupu nad určitou částku. Podmínkou je, aby se nedostaly hromadně ke všem vašim zákazníkům. Nesmí být zkrátka rozdávány plošně. V takovém případě se opět musíte řídit onou novinkou.


Pozor: Tato změna v legislativě se vás netýká, pokud podnikáte v B2B sektoru anebo jako B2C nabízíte 

  • služby
  • prodáváte nehmotné výrobky
  • a produkty, které se rychle kazí. 

Recenze a hodnocení

I v hodnocení vašich služeb a produktů dochází ke změně pravidel. Od nynějška bude potřeba každou recenzi, kterou se prezentujete, ověřovat. Stručně řečeno byste měli zkontrolovat, že jakákoliv recenze na vaše produkty či služby, na které se vy sami odkazujete, pochází skutečně od člověka, který si je zakoupil.


Ideální cestou je vše zavést do obchodních podmínek a podrobně vysvětlit, jak recenze ověřujete. Rozhodně se vyvarujte mazání negativních hodnocení.


Pozor: Ověřování se vás týká i v případě, že se odkazujete na recenze na Google, Seznamu nebo zbožových srovnávačích. 


2. Nákupní proces a tlačítková novela


Povinnosti

  • Podle čeho řadíte na svém e-shopu zboží? I to je věc, u které bude potřeba zajistit změnu – viditelně proto přiznejte, podle jakých logických kritérií produkty řadíte: podle nejnovějších, abecedně nebo dle oblíbenosti mezi zákazníky?
  • Před odesláním objednávky musíte zákazníka vyzvat ke kontrole košíku.
  • Obchodní podmínky je potřeba zákazníkům odeslat v elektronické podobě, a to v needitovatelném formátu – tedy například v PDF souboru. V ideálním případě obchodní podmínky rovnou přiložte k e-mailu o potvrzení objednávky. 
  • V obchodních podmínkách musí být uveden váš e-mail, adresa provozovny a telefonní číslo.
  • A pokud se se zákazníkem nedomluvíte jinak a neuvádíte nic jiného v obchodních podmínkách, platí pro vás lhůta pro doručení zboží o délce 30 dnů od uzavření kupní smlouvy.

INFO: Se všemi těmito body vám v PUXdesign rádi pomůžeme. Ozvěte se nám.

Zákazy

  • Útrum mají ti e-shopaři, kteří nenápadně přihazovali do košíku produkty s předzaškrtnutým políčkem. To už nyní nesmíte. 
  • Zapovězeno je také prodávat zboží dvojí kvality. Pokud tedy své produkty stejné značky se stejným popisem nabízíte napříč státy, prodejem odlišné kvality pro český trh můžete mít pěkné oplétačky.
  • Ani uzavírání smluv po telefonu pšenka nepokvete. Od ledna 2023 bude nutné telefonickou dohodu stvrdit i písemně. Až poté ji můžete považovat za platnou.

Tlačítková novela

Pojem skloňovaný na podzim 2022 snad ve všech pádech. Tlačítková novela se stala obávaným strašákem, se kterým si budete muset poradit všichni, kdo provozujete e-shop či online podnikání. 


Měli jste doposud u produktu nápis Objednat zboží nebo Do košíku a stačilo to? Nově byste s tím už nepochodili. Text totiž musí explicitně říkat, že se zákazník kliknutím na tlačítko v posledním kroku nákupu zavazuje k platbě. 


Vhodnými variantami jsou například:

  • Objednat s povinností platby
  • K placení
  • Koupit nyní
  • Zaplatit nyní
  • Potvrdit nákup


U klasického tlačítka Kontaktujte mě, kde odesíláte pouze e-mail nebo vyplňujete teprve obecný poptávkový formulář, změny dělat nemusíte. 

Doporučení: K těmto změnám si raději sedněte ještě do konce roku. Na to, že vše upravíte podle nové legislativy, dohlíží Česká obchodní inspekce. Se změnou vám v PUXdesign technicky pomůžeme, budete-li chtít. Na vás je jen zvolit si konkrétní text na tlačítku.


Pozor: Vyhněte se tlačítkům s texty jako: Zaregistrovat se, Odeslat objednávku nebo Objednat nákup. Tohle vám už nově neprojde. 


3. Reklamace a odstoupení od smlouvy 

Prodloužená odpovědnost za zboží

Pokud odesíláte zákazníkovi zboží, garantujete jeho nezávadnost. Ale co když i přes to zákazník najde nějakou vadu? Následně mu musíte dát vybrat, jestli má zájem o opravení produktu, nebo výměnu za kus nový. 


Doposud měl zákazník navíc na reklamaci čas 6 měsíců od převzetí zboží. Nově se mu však tato reklamační lhůta prodlužuje na dvojnásobek (tj. 12 měsíců). 

Odstoupení od smlouvy

A ať to zakončíme pozitivně, novela zákona trochu uleví e-shopařům v případě odstoupení od smlouvy. Lhůta 14 dnů pořád platí, avšak doposud si mohl zákazník zakoupený produkt libovolně vyzkoušet – v praxi to znamenalo 14 dní nosit a poté vrátit. Prodejci pak zůstaly leda oči pro pláč a viditelně obnošené zboží, které už neprodá. 


S pozměněnou legislativou vchází v platnost podmínka vyzkoušení a prohlédnutí zboží tak jako v kamenném obchodě. Co když se vám i tak vrátí poškozené, špinavé nebo viditelně používané zboží? Díky upraveným obchodním podmínkám můžete srazit část kupní ceny a vrátit tak zákazníkovi nižší částku. 


Pokud si nejste něčím ve změnách pro e-shopy jisti, naši kolegové na zákaznické podpoře jsou připraveni vám pomoci. Ozvěte se, poradíme vám.

Buďte v obraze ve světě webů a e-shopů
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Každé 3 měsíce vám pošleme oběžník s horkými informacemi ze světa vývoje a webdesignu, novinkami v e-commerce sféře i akčními nabídkami pro ještě lepší web.
Přihlášením k newsletteru souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Umíme vše, co je pro váš projekt potřeba

Nebo vás nejprve zajímá, jak to u nás vypadá?

Zákulisní informace i to, na čem zrovna pracujeme, sdílíme na sociálních sítích. Sledujte nás.