Vstupní analýza pro tvorbu webu a e-shopu


17 - 01 - 2019 | Petra Šmejdová
Naše práce
Nezáleží na tom, co děláte, ale na začátku každého projektu by vždy mělo být kvalitní zadání. A ke sběru podkladů pro takové zadání slouží v branži výroby webů, e-shopů a zákaznických portálů právě vstupní analýza.

Co je to vstupní analýza webových stránek a e-shopů?

Vstupní analýza může mít podobu schůzky, několikahodinového workshopu, interní analýzy stávajícího řešení nebo jejich různých kombinací. Rozhodně to není dokument psaný od stolu bez znalosti kontextu.

Z praxe: Pokud máme vycházet z původního řešení, bavíme se o tom, zda ho přenést 1:1 a čím web následně aktualizovat a posunout vpřed. V případě, že tvoříme úplně nový web, ptáme se ještě víc a požadované funkcionality si ideálně předvedeme na jiném webu. 


Bez vstupní analýzy do projektu nelez 

Vstupní analýza je výhodná pro obě strany, a proto by klient i dodavatel měli trvat na jejím sestavení hned v úvodu projektu. 
  • Bez ní totiž jako klient jen doufáte, že dodavatel vytvoří to, co jste chtěli.
  • Bez ní se vaše a dodavatelova představa o předmětu práce mohou dost rozcházet.
  • Bez ní je jakákoli cenová nabídka těžce orientační, protože dodavatel nemá k dispozici podklady, podle kterých by mohl projekt nacenit přesněji.
  • Bez ní se v průběhu projektu těžko určuje, co všechno měl dodavatel zajistit v rámci projektu a co už je nad rámec požadavků klienta.
Z praxe: U nás je vstupní analýza to první, do čeho se pustíme, a najdete ji rovnou započítanou v kalkulaci projektu. Po domluvě jí můžeme zpracovat i jako samostatný projekt.


Co analýza obnáší a co je jejím výsledkem?

Základem analýzy je v našem případě několikahodinový podrobný workshop o tom, co má budoucí řešení umět, jak má vypadat a jak připravíme obsah. Na nejlepších ukázkách z praxe našich řešení i zdařilých webů obecně si ukážeme výsledky rozmanitých přístupů k tvorbě webu i konkrétní funkcionality. 

Na co se vás například zeptáme

  • Jaké jsou cíle webu (prodej zboží, sběr poptávek, prezentace firmy na internetu)?
  • ​Kdo je cílová skupina vašeho podnikání a nového webu?
  • Máme funkčnost řešení zachovat 1:1 s původním webem?
  • Má být web dostupný ve více jazykových verzích (mutacích)?
  • Chcete řešení integrovat s nějakým ERP nebo systémem třetí strany? Pokud ano, tak s čím konkrétně?
  • Jakými měnami se na e-shopu bude platit?
  • Jak má fungovat registrace/přihlášení do webu?
  • Co vše uvidí uživatel po přihlášení?
Z praxe: Nebojte se, je toho mnohem víc.


Návštěvnost webu jako jeden z cílů

V rámci analýzy se zabýváme také tím, jak funguje stávající web, jak ho zákazníci používají a odkud se bere jeho návstěvnost. Děláme maximum pro to, aby se do nového řešení přeneslo to nejlepší ze stávajícího webu, a dáváme si záležet na udržení organické návštěvnosti (neplacená návštěvnost z vyhledávačů), která je pro web z dlouhodobého hlediska důležitá. S analytiky od začátku konzultujeme veškeré změny (struktury webu, počtu stránek, obsahu, URL adres apod.), které by na návštěvnost mohly mít vliv.

Snimek-obrazovky-2019-01-24-v-15-31-26.png


Výstup z analýzy

Seznam požadavků následně probereme s jednotlivými specialisty - analytik, SEO konzultant, UX designér, senior vývojář, copywriter, případně fotograf - a finalizujeme návrh řešení. Na jeho základě sestavíme zadávací dokumentaci (Scope of work), jejíž součástí je podrobný popis řešení všech funkcionalit, přesná a nepřekročitelná cena a také konkrétní harmonogram prací a požadavky na součinnost zákazníka.

Z praxe: Vstupní studii můžeme dále rozšířit o analýzu klíčových slov a návrh struktury nového webu, analýzu zachování organické návštěvnosti webu, návrh drátěného modelu, moodboardy či základ vizuálu webu nebo obsahový koncept.
 


Kolik analýza stojí?

Cena, nebo lépe náročnost vstupní analýzy, je přímo úměrná obtížnosti dodávaného řešení. V případě prezentačních webů, které nejsou napojeny na žádný firemní systém nebo službu třetí strany, se bavíme o analýze v řádu jednotek tisíců korun. Pro řešení s integrací ERP, systému dopravců, platební brány apod. jsou to maximálně nízké desítky tisíc korun. Součástí toho jsou schůzky s klientem, naše interní analýza zahrnující například přístup do administrace původního řešení, komunikace s IT specialisty klienta nebo i napřímo s třetí stranou. 

Z praxe: Vstupní analýza tvoří vždy maximálně 5% výsledné ceny díla. Může přitom ušetřit desítky až stovky procent zákazníkovy investice. 

Snimek-obrazovky-2019-01-24-v-15-24-58-1.png