6 otázek a 4 tipy před tím, než poptáte dodavatele

Rozhodnutí padlo: budete poptávat nový web/e-shop/zákaznický portál. Počítejte s tím, že spolupráce s dodavatelem má jasné navazující kroky. Na co se (a co si dopředu) připravit?  Kvalitní zadání je klíčem k úspěšnému řešení a spokojenosti na obou stranách. Alfou omegou celého procesu. Ideálně vzniká společnou prací dodavatele a klienta. Nemusíte mít proto obavy, že byste ještě před první schůzkou s dodavatelem museli zpracovávat 30stránkovou esej.

Půltucet otázek k lepší vizi

Společná komunikace mezi zájemcem o nový web a jeho poskytovatelem by měla od počátku směřovat ke shodě v zadání a nalezení společné řeči. Takže ještě než odešlete poptávku, zamyslete se nad několika základními otázkami:

1. Potřebujete vůbec nový web?

Ne vždy je potřeba hned vše kompletně překopávat. Kór, když víte, že na to nemáte velký rozpočet. U některých klientů stačí udělat jen minimální změnu – otestovat a následně například aktualizovat stávající web, upravit texty nebo využít služby třetí strany. Každá změna se počítá.
 
V PUXdesign klientům v takovém případě nabízíme možnost provést kompletní analýzu stávajícího webu či e-shopu a následně doporučíme vhodná řešení. Ozvěte se nám!

2. Proč chcete nový web? 

Druhý krok přichází v momentě, kdy už víte, že nový web opravdu potřebujete. Důvodů může být mnoho: web je zastaralý, rádi byste ho výrazně zrychlili , chcete zvýšit konverzní poměr, soustředit se více na SEO, začali jste vyrábět další produkty a kompletně měníte cílovou skupinu a další. Znáte ten svůj?

3. Co je cílem?

Mít cíl neznamená chtít modernější nebo hezčí web. Cíl musí být měřitelný. Poptávkové formuláře narostou z 10 na 15 týdně? Doba od začátku načítání stránky po začátek vykreslování stránky v prohlížeči (FCP) se zkrátí ne méně než 2 sekundy? Nebo se návštěvnost webu dvojnásobně zvýší? To už je lepší.

4. Kolik na to máte času?

Mít do měsíce nový e-shop na míru je přání, které se však jen tak někomu nevyplní. Celý proces od prvního setkání až po finální předání totiž nějaký ten čas zabere. Výzkum a poznání potřeb zákazníků, prototyp, tvorba obsahu, grafický návrh, vývoj, plnění webu obsahem a finální testování, jestli vše správně funguje, trvá u složitých projektů klidně i několik měsíců. Stěžejní je i vaše maximální součinnost (bez ní by to totiž nešlo), a to zejména v úvodní fázi projektu. Poptávku proto posílejte určitě dříve než za pět minut dvanáct. 

Rychlejším řešením je spustit tzv. MVP (minimum viable product) a ten postupně rozvíjet. Jedná se o web či e-shop s nejmenší možnou funkcionalitou, se kterou je zároveň plně použitelný a umožňuje rychle získat zpětnou vazbu od zákazníků pro další rozvoj a optimalizaci. I to v PUXdesign umíme. 

5. Kolik to bude stát?

Mezi prezentačním webem za 100 tisíc a portálem za milion je znatelný rozdíl, a to i na první pohled. V PUXdesign si cenotvorbu s klientem obvykle ujasňujeme společně, a to během úvodního workshopu, na kterém projekt maximálně zpřesňujeme. Zároveň však dokážeme vyhovět i klientům, kteří nás osloví s už dopředu stanoveným rozpočtem – v takovém případě navrhujeme celé řešení (tedy strukturu webu, grafický design a jednotlivé funkční prvky) tak, abychom se s náklady vešli do stanové částky.

6. Kdo bude mít rozhodující slovo?

Sto lidí, sto chutí. V PUXdesign často jednáme s klientem jako s celou skupinou lidí – sejde se obchodní ředitel, celé marketingové oddělení, případně rovnou nejvyšší šarže.  Je-li to váš případ, jmenujte jednoho z celého vašeho týmu náčelníkem, který bude mít důvěru vedení a získá od něj mandát pro finální slovo v rozhodování a při předávání informací dodavateli. 
 

A další čtyři tipy k ještě lepšímu výsledku

Ze zkušenosti s klienty víme, že některé věci je potřeba si promyslet dopředu a těžko se vymýšlí přímo od stolu. Zamyslete se proto dopředu i nad zdánlivě banálními otázkami, které však zásadně ovlivňují výslednou verzi nového webu/e-shopu/portálu. 
  • Jaký typ dodavatele preferujete?
  • Víte, co vaši zákazníci skutečně chtějí?
  • Jaké funkcionality na webu doopravdy potřebujete a které můžete oželet?
  • Web musí mít obsah, víte kdo si s ním poradí?

1. Jaký typ dodavatele chcete?

Zeptejte se sami sebe, co od dodavatele očekáváte. Nejspíš totiž narazíte na jeden ze dvou typů:
  • Vrbu, co plní přání
  • Specialistu
 
  • Klienti velmi často vítají typ vrby. Tedy dodavatele, který udělá vše, co vám na očích uvidí. Pokud jste tedy pevně rozhodnuti, že chcete web přesně do puntíku „takový a makový“ a nechcete o tom diskutovat, s vrbou budete zcela spokojeni.
  • Webový specialista naopak přináší odborný pohled na věc, využívá konstruktivní kritiku a své návrhy si nenechává jen pro sebe. Neustále přemítá a uvažuje, jak udělat web nikoliv co nejlíbivější, ale co nejfunkčnější. To znamená bez nadbytečných funkcionalit, které byste ve finále zaplatili, ale stejně nevyužili. Nepracuje sám – po celou dobu tvorby webu/e-shopu/portálu s vámi vede diskuzi.

2. Co vaši zákazníci chtějí doopravdy?

Dobrá znalost potřeb zákazníků vám pomůže konkretizovat důležité prvky a funkce na novém prezentačním webu. Nahlédnutím do hloubi zákazníkovy duše poznáte, co má smysl na web implementovat a co byste měli při vývoji webu řešit primárně.

→ Znáte svou cílovou skupinu?
→ Víte, odkud k vám návštěvníci přicházejí a co přesně hledají?
→ Jak se o vás dozvěděli?
→ Co vše zvažují před dokončením nákupu?


Pokud jste odpověděli na všechny body, pak máte skvělý přehled o svých zákaznících. Někteří klienti však v této fázi trochu tápou, proto je nezbytné provést ještě před samotným vývojem webu uživatelský výzkum. To je nejlepší způsob jak zjistit, co vaši zákazníci chtějí a jak se chovají. 

Na intuici či odhadování zde nespoléhejte. Pro domněnky není prostor. Aby web/e-shop/portál fungoval dobře, je potřeba pracovat s tvrdými daty. V PUXdesign k uživatelskému výzkumu využíváme například:
•    Hloubkové rozhovory s klienty, obchodními partnery i zaměstnanci
•    Analýzu klíčových slov
•    Analýzu dat z Google Analytics a Google Search Console

3. Jaké funkcionality váš web potřebuje?

Máte seznam webů, které vás něčím nadchly a líbilo by se vám mít podobný styl i na tom vašem? Odkazy či printscreeny si pečlivě ukládejte. Vaše představy a preference dodavatel jistojistě ocení, protože mu pomohou v ucelenější představě o tom, co od nového webu očekáváte.   

Občas se setkáváme s klienty, kteří už od počátku přesně vědí, jak bude budoucí web vypadat. Ať už se jim na internetu zalíbil design nějakého webu nebo je to přání majitele firmy – chtějí to samé v bledě modrém. Tady však pozor na dvě věci...
  • Mohou si být jisti, že tohle konkrétní řešení opravdu funguje? 
  • A jak mohou vědět, že to samé bude fungovat i na jejich webu?
Lpěním jen na subjektivním pocitu „vypadá to hezky“ a nutkavá potřeba převzít od konkurence vše od nadpisu až po patičku klienta jen vzdaluje od funkčního webu s konceptem založeným na datech (na chování a potřebách návštěvníků). Nenechte se zlákat pozlátkem pěkné grafiky a efektů. To nejdůležitější, kvůli čemu lidé na vaši webovou stránku přichází, je jinde: v obsahu a funkčním technickém řešení webu. 

4. Obsah je králem – ale kdo ho vytvoří?

Budete si obsah na web tvořit a přidávat sami, nebo k tomu potřebujete součinnost dodavatele? Na první pohled se to nezdá, ale plnění nového webu, pravidelné psaní článků, posílání newsletterů a další – to vše je ohromný žrout času.

Zvažte proto pečlivě:
  • Jestli máte člověka, který bude web plnit.
  • Jestli dovede obsah tvořit a má na to prostor.
  • Jestli umí pracovat v redakčním systému.
Tuhle fázi opravdu nepodceňte. Webů, kde si majitelé mysleli, že rubriku aktuality budou pravidelně doplňovat a jejich nejnovější zpráva je z loňského podzimu, je plný internet. Máte-li jako klient zájem, o váš obsah se v PUXdesign postaráme. Kromě plnění obsahu nabízíme i kompletní copywriterské služby. Stručně a jasně tak dovedeme napsat to, s čím byste se vy jinak trápili dlouhé hodiny.
 
Teď už zvládnete první schůzku s dodavatelem webu levou zadní. Dáme vám ještě poslední radu, které se držte zuby nehty – ptejte se, ptejte se, ptejte se. Raději se dodavatele desetkrát zeptejte na tu stejnou věc, které nerozumíte, než abyste nakonec zjistili, že výsledné řešení neodpovídá vašim požadavkům. Rádi vám s redesignem zastaralého webu nebo výstavbou nového pomůžeme. Ozvěte se nám!
 
24 - 03 - 2022 | Klára Bečáková