Jak napsat metadata na web a využít jejich potenciál

| Klára Bečáková
Jak napsat metadata na web a využít jejich potenciál

Než si koupíte knihu, přečtete si její recenzi. Večernímu filmu pak obvykle předchází alespoň zhlédnutí traileru. No a před spuštěním webu se běžně vyplňují metadata. K čemu jsou dobrá a proč byste jim měli věnovat stejnou pozornost jako samotnému textu, budete vědět už na konci tohoto článku!


Kde hledat metadata?

Určitě už jste někdy hledali něco na Googlu nebo Seznamu. Veškeré výsledky vašeho vyhledávání měly jednu společnou věc – metadata. Co to je? Metadata jsou stručné základní a hlavně poutavé informace o obsahu webu. S jejich pomocí máte vyšší šanci zaujmout potenciálního návštěvníka webu a přimět ho kliknout na stránku. 


 

Systémová vs. originální metadata

Dělí se na title (tedy titulek) a description (popisek) a vyplnit je můžete přímo v redakčním systému vašeho webu. Jsou dvě možnosti, jak můžete s metadaty pracovat. Buď je necháte nastavené automaticky, což často nevypadá vůbec hezky. Nebo si dáte tu práci a vytvoříte si je sami ručně. Tuto možnost vám rozhodně doporučujeme.

V PUXdesignu máme kreativce, kteří vám s přípravou metadat nebo samotných textů na web pomůžou.

Dejte nám o sobě vědět.

Zaujměte v 5 slovech díky meta title

Titulek zve návštěvníky na váš web. Poutá jejich pozornost, vzbuzuje v nich zvědavost a touhu prokliknout se na stránku. Zásadně tak ovlivňuje organickou návštěvnost vašeho webu. To je také důvodem, proč by každá vaše stránka i podstránka měla mít svůj vlastní originální meta title. A ano – skutečně stojí za to dát si tu práci. Pokaždé, když si někdo otevře váš web do okna prohlížeče, uvidí tento nadpis. 

Co do titlu napsat? 

Myslete určitě na to, aby vaše titulky obsahovaly vždy klíčové slovo či frázi a použijte je ve větě nebo sloganu. K tomu navíc rozhodně využijte název společnosti. Zkuste se také zamyslet, v čem jste oproti konkurenci lepší a využijte svého potenciálu rovnou v titulku. Rozepsat se můžete až na 55-60 znaků. Rozhodně však nikdy nepřekračujte délku 60 znaků včetně mezer. Text by jednoduše už nebyl vidět a zobrazily by se pouze tři tečky...

PUXdesign meta title na seznamu
PUXdesign meta title

Chcete uživatelům říct víc? Od toho je tu meta description 

Meta popisek najdete hned pod názvem. Jedná se o krátký a výstižný text, který má za úkol zaujmout uživatele a dostat ho na webové stránky. Pište ho v maximálním rozsahu do 165 znaků, a to včetně mezer. Stejně jako u meta title, delší text vyhledávače jednoduše useknou. Ideální je proto začít hned zostra tím nejdůležitějším. Získáte tím jistotu, že co má být sděleno, sděleno také bude. A nebojte se využít ani emotikony a různé znaky, kterými text upravíte a stanete se nepřehlédnutelnými.


I když je meta description z pohledu SEO jen jeden střípek sládačky, rozhodně byste si na něm měli dát záležet. Při vyhledávání obsahu je totiž pro člověka stěžejní, aby se jím vyhledávaná klíčová slova či fráze nacházely i ve vašem popisku. Pokud tedy Google zjistí, že na váš odkaz kliká více lidí (změní se vaše CTR, tedy míra prokliku), začne jej považovat za relevantnější než všechny ostatní a posune ho na vyšší místo ve vyhledávání.

PUXdesign meta title na Google

I metadata mají pravidla

Co na vás působí lépe? 

„Chorvatsko dovolená, volné termíny, červen–září 2020”

nebo 

„Zažijte ty nejlepší prázdniny! I vy můžete strávit nezapomenutelné léto v Chorvatsku“.



Jak už jsme naznačili, cílem názvu i popisku je zaujmout. Měli byste se proto řídit několika doporučeními:

  • Využívejte klíčová slova a fráze – ve vyhledávání budou vytučněná
  • Myslete na rozsah: title do 60 znaků, description maximálně 165 znaků včetně mezer
  • Začněte tím nejdůležitějším sdělením
  • Tvořte texty poutavě, pokládejte otázky (např. „Už máte boty na jaro?“ nebo „Uvažujete o koupi vermikompostéru?“
  • Nezapomeňte na výzvu ke kliknutí (např. „Zjistěte více hned teď! Nakupujte ve slevě již nyní!)
  • Google neošálíte. Popisky pište skutečně podle toho, co nabízíte a nikoliv za účelem zvýšení návštěvnosti falešnými informacemi. 

Přidejte metadata i na svůj web

Redakční systémy dnes už počítají s tím, že si chcete sami vytvořit vlastní metadata. Snadno tak najdete ve své webové administraci sekci pro úpravu metadat. \\v PUXdesign pracujeme v Kenticu, kde je vložení metadat velmi jednoduhé. Nevíte-li si úplně rady, projděte si náš  rychlý návod na úpravu těchto textů. Ve Wordpressu vám pro stejné účely poslouží například plugin Yoast SEO či All in one SEO. 

Vyplnění metadat v Kenticu

Druhou možností je vložit meta tag a meta description do hlavičky zdrojového kódu. Bude to pak vypadat následovně:


<head>

<title>VZOR TITULKU, KTERÝ CHCETE, ABY BYL VIDĚT</title>

</head>


<meta name="description" content="POPISEK WEBOVÉ STRÁNKY PODLE VAŠEHO PŘÁNÍ">


Když si Google postaví hlavu

Máte vyplněno? Skvěle. Udělali jste vše, co bylo ve vašich silách. Mějte však na paměti, že například Google vyhledávač si s texty v title a description neustále hraje a někdy na jejich pozici vloží jiné texty, protože ty vaše přednastavené neshledal dostatečně relevantními. Může se vám tak zobrazit klidně i část textu ze samotných webových stránek. Máte jedinou možnost, jak dosáhnout svého. Zkuste metadata přetextovat tak, aby více vypovídala o stránkách a jejich obsahu.

 

Pokud vám psaní metadat nejde, přenechte to nám. V týmu máme kreativce, kteří mají tyto drobné, ale o to důležitější texty, v malíku. 

Ozvěte se nám .

Buďte v obraze ve světě webů a e-shopů
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Každé 3 měsíce vám pošleme oběžník s horkými informacemi ze světa vývoje a webdesignu, novinkami v e-commerce sféře i akčními nabídkami pro ještě lepší web.
Přihlášením k newsletteru souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Umíme vše, co je pro váš projekt potřeba

Nebo vás nejprve zajímá, jak to u nás vypadá?

Zákulisní informace i to, na čem zrovna pracujeme, sdílíme na sociálních sítích. Sledujte nás.