Jak poptat web, e-shop nebo B2B portál?

Shrnu to do dvou vět. Nebojte se být konkrétní. I dodavatel potom může svou odpověď daleko lépe rozvést. A teď k věci.

Na začátku víte o projektu nejvíc vy

Rozhodli jste se, že potřebujete web, ale váháte, co vybraným dodavatelům na úvod napsat? Nebo už jste poptávky rozeslali, ale následoval e-mailový ping pong s dotazy? Anebo ještě hůř. Nastalo e-mailové ticho? 
Pokud chcete hned v úvodu ušetřit nějaký čas, zkuste se nejprve sami zamyslet nad tím, co, jak a hlavně proč chcete. V tuhle chvíli jste na koni, protože jen vy znáte vlastní motivaci, představy, očekávání, případně i specifika projektu (od termínu a rozpočtu, přes chybějící obsah webu, požadavky na webdesign, až například po vaši nepřítomnost během projektu).

 

Jeden e-mail ≠ cenová nabídka

Denně řešíme poptávky nových i stávajících zákazníků, takže už máme dost dobrou představu o tom, co nám pomůže připravit se na úvodní schůzku, která zpravidla následuje. A zpráva “Poptávám standardní e-shop/firemní prezentaci. Prosím o cenovou nabídku,” to není. Je to stejné, jako byste stavební firmě napsali, že chcete dům a očekávali okamžité rozjetí projektu a cenový odhad. V případě, že od nějakého dodavatele na základě několikařádkového e-mailu dostanete kalkulaci projektu, nebude podrobná a už vůbec ne přesná.
Rozpadnuté zadání projektu, harmonogram a kalkulace jsou v našem případě výstupem až vstupní analýzy, která na poptávku přirozeně navazuje.

 

Co tedy do poptávky napsat?

To hlavní, co k projektu víte. Už jednou zmíněná trojice CO — JAK — PROČ funguje jako dobrá osnova. Jednotlivé body uvádíme pro inspiraci, abyste si udělali představu, co všechno nás hned od začátku zajímá. 
 

CO — JAK — PROČ

  • Co děláte a jakou přidanou hodnotu zákazníkům přinášíte?
  • Jakou má vaše firma pozici na trhu?
  • Používá vaše firma nějaký stávající web, e-shop nebo portál?
  • Máte už nějakou zkušenost s tvorbou internetových stránek?
  • Máte nějaký firemní systém, ERP nebo službu třetí strany, se kterou má být web propojený?
  • Potřebujete, aby stránky mluvily cizími jazyky - tedy jazykové mutace?
  • Máte připravený obsah - texty, fotky, videa apod. - nebo chcete s jejich přípravou pomoct?
  • Máte logo, případně grafický manuál, ze kterého by měl vycházet návrh vizuálu webu?
  • Proč chcete web/e-shop/zákaznický portál? Pokud už nějaký máte, tak co mu chybí?
  • Co je cílem webu? Má sloužit jako reprezentativní vizitka firmy na internetu, má zákazník na základě webu navštívit kamennou prodejnu, najít číslo na obchodníka, nebo chcete něco prodat a získat obchodní partnery?
  • Kdo je cílová skupina vašich služeb nebo produktů?
 

Co bude následovat?

Odpovědi sepiště do poptávkového e-mailu, po kterém by měla proběhnout osobní schůzka následovaná vstupní analýzou, jejímž výstupem bude konkrétní zadání, kalkulace projektu a harmonogram. Pokud máte představu, připojte do e-mailu i termín předání a rozpočet. 
Na základě těchto informací se dokážeme na schůzku daleko lépe připravit. Nachystáme si řadu doplňujících otázek, ukázky odpovídajících referencí, promyslíme rozsah projektu vůči rozpočtu a nabídneme vám varianty možného řešení.
21 - 02 - 2019 | Petra Šmejdová